Pages

Monday 15 April 2013

ramai yang amar makruf,tapi siapa yang nahi munkar?

pada zaman sekarang ni,kita dapat lihat macam2 alternatif dakwah seperti facebook,twitter,blog,youtube dan lain2...tapi masalah maksiat dan sosial tak banyak berubah.. antara salah satu sebabnya mungkin kita hanya memberi nasihat tetapi kurang dalam menghalang keburukan.. hal ini tidaklah salah kerna Islam itu agama perdamaian dan Islam mengajar kita agar bersabar dalam berdakwah.. apabila kita melihat satu kemunkaran di depan mata kita,tahukah itu sudah menjadi tanggungjawab kita untuk menegur?dan berdiam diri a.k.a mengelakkan diri daripada terjebak kepada perkara tersebut adalah selemah2 iman... fenomena ni kita harus sedar,dan walaupun aku sedar hakikat ni...aku pun masih payah untuk menahan orang daripada melakukan kejahatan dan maksiat..
kesenangan duniawi telah melalaikan kita tentang perjuangan ISLAM menentang kebatilan
contohnya apabila tengok kawan2 kita dating..nak tegur pun fikir dua tiga kali...kadang2 segan...astaghfirullahal azim...alangkah lemahnya iman...
adab dalam berpakaian dapat menghindari diri daripada fitnah dan maksiat
kalaulah kita dapat setegas Saidina Umar al-Khattab,insyaAllah perkara2 buruk macam tu dapat kita tegur dan membawa perubahan..
hindari maksiat dengan mendekatkan diri kepada ALLAH
kita hanya mampu berusaha,Allah yang menentukan =)
maksiat berleluasa

No comments:

Post a Comment