Pages

Thursday 23 May 2013

di sebalik sebuah tragedi

semalam, accident yang sungguh menggelikan.. haha,buat teruk... cuma accident yang melibatkan biawak yang dilanggar kenderaan... kaki putus, perut kembung...ekor putus... disebabkan bangkai tersebut berada di hadapan rumah aku...aku pun merelakan diri membuang bangkai tersebut...BERAT dan busuk! pernah dengar pepatah 'bagai mendukung biawak hidup'?
maksudnya ialah keadaan kita yang menanggung seseorang yang tidak berguna...
mengingatkan aku kepada pepatah tersebut...
sekaligus ia dapat mengingatkan kita agar menjadi orang yang berguna kepada masyarakat, agama, dan negara..
bukanlah kita menagih sanjungan semata-mata, tetapi biarlah untuk bekalan di akhirat nanti...
dalam ketika aku mengalihkan bangkai yang berat dan busuk tu...nak mengeluh, tapi teringat ustazah aku waktu sekolah menengah ada mengatakan...
MEMBUANG BENDA YANG MENYAKITI DI JALANAN JUGA ADALAH SEDEKAH..insyaAllah jika niat kita betul..
kawasan kejadian

ambillah pengajaran dari setiap apa yang kita lihat dan lalui di dunia ini

No comments:

Post a Comment