Pages

Saturday 11 May 2013

pasca temuduga architecture


Pengalaman aku ditemuduga…jurusan senibina,huh…semangat.. memandangkan aku lepasan matrikulasi teknikal… aku bukanlah ada apa2 projek,kerja kursus atau portfolio yang boleh aku nak kemukakan kat panel temuduga tu… so aku pun buat relaks ja… sehari sebelum temuduga,aku chat dengan senior aku…alamak…habislah aku…
Dia kata, aku kena bawak koleksi lukisan aku untuk tunjuk kat panel tu…ni bagi menunjukkan bahawa yang aku memang minat course tu…memang la akuu minat,tapi aku mana ada simpan lukisan2 aku…suma lukis pakai buang ja…saja2…
Dalam sehari tu jugak la aku memerah otak melukis hampir 20 lukisan merangkumi perspektif,potret, pemandangan,rekabentuk, dan lain-lain… then kena cari maklumat tentang arkitek yang aku minat pulak… dari situ la bermulanya minat aku kepada kepakaran seorang arkitek ni iaitu Hijjas Kasturi.
Antara bangunan di Kuala Lumpur yang mendapat sentuhan Hijjas Kasturi: Bangunan Tabung Haji, Menara Lion, Menara Maybank, Lot 10 Kuala Lumpur, Menara Telekom, Kelab Darul Ehsan, Menara Promet, Wisma MPPJ (Petaling Jaya), Hotel Nikko, Bangunan Tractors Malaysia Annexem (Subang Jaya), Suruhanjaya Sekurities, Bangunan Dato Zainal, Stadium Shah Alam (Shah Alam), Menara Apera-ULG, Stadium Dalaman Shah Alam (Shah Alam), Menara Amoda, Stadium Sarawak (Kuching), Pusat Sivik Kuching (Kuching), Menara Shahzan-Prudential, Dewan Bandaraya Kuching Selatan (Kuching)
Bangunan unik seperti Menara Maybank, Tabung Haji, Suruhanjaya Sekuriti, Hotel Nikko dan bangunan baru Telekom Malaysia Berhad berkonsepkan pucuk rebung, semuanya adalah hasil kerja Hijjas Kasturi. Banyak lagi bangunan sekitar Lembah Kelang dan Sarawak menerima sentuhan reka bentuk daripada Hijjas Kasturi Associates.
Hebat…tu yang aku dapat gambarkan tentang idea beliau..berkonsepkan ciri-ciri Malaysia..
Disebabkan aku pelajar Kejuruteraan Awam sewaktu di Kolej Matrikulasi Teknikal Kedah, aku sudah mendapat pendedahan tentang bangunan2 di dunia ni…antaranya Burj Khalifa, Menara Pisa, Menara Jam di Makkah, Colloseum, Palm Island, Eiffel Tower,…dan lain2.
Tips temudugaà yakin diri tu penting… aku banyak buat expert ja waktu temuduga. Apa yang penting,aku nak dapat course tu…
Tapi result temuduga belum dapat lagi, harapan aku dah tentu la semoga aku dapat course tu…
Satu pesanan, KALAU KITA SUDAH MINAT,TIADA APA YANG DAPAT MENGHALANG KITA
Hijjas Kasturi bersama rekabentuk bangunan 'pucuk rebung'

ni office Hijjas Kasturi...terbaik!


antara karya lukisan aku

bangunan pentadbiran dan bilik darjah SMK Anderson, karya aku sewaktu pergi aktiviti pertukaran pelajar kat sana

hotel kapal layar di Dubai


masjid Zahir di Alor Setar

menara berkembar Petronas, edited version aku

lukisan perspektif...menggambarkan sebuah lorong jeti


No comments:

Post a Comment