Pages

Saturday 11 May 2013

inilah pemimpin pilihan rakyat


Malam 9hb mei 2013…malam tu malam jumaat…. Setiap malam jumaat surau kampong aku akn buat satu majlis tahlil,berzanji,marhaban….pastu ada la makan2…kami panggil majlis tu sebagai ‘more’… sementara menunggu semua orang sampai ke surau..aku dengan kawan2 aku lepak dulu tepi jalan di hadapan surau… tiba2 sebuah kereta myvi lalu,memberi salam kepada kami dan berhenti….ramah sungguh dia dengan beberapa orang penduduk kampung aku tu… dia keluar dari kereta lalu bersalam dengan kami setelah menyapa kami . melihat dia bersembang sekejap dengan penduduk kampung,mesra…tapi tak pernah nampak kat kampung pun sebelum ni. Memakai baju melayu oren dan berkain pelekat lengkap berkopiah putih. Di dalam keretanya ternampak kelibat seorang budak dalam lingkungan umur 7 tahun..mungkin anaknya. Gayanya yang selamba. Setelah lelaki itu beredar,aku bertanya kat kawan aku…” sapa lelaki tu?”…
Kawan aku menjawab,”laa..hang tak kenal? Tu la YB… ADUN _____ _____…”
Seriously aku tak sangka tu YB….perwatakan beliau macam orang biasa… kemudian aku teringat poster pilihanraya yang banyak tergantung di kampung aku sebelum ini..ha’ah..memang beliau…macamana aku boleh tak ingat….
Apa yang aku cuba sampaikan…pemimpin macam ni la yang sejuk hati rakyat tengok…sungguh sederhana…
Gayanya tak nampak langsung lagak seperti orang besar…bangga rasanya ada pemimpin seperti beliau..
Aku harap ramai lagi pemimpin yang macam beliau… beliau dalam perjalanan menuju ke sebuah surau di kampung bersebelahan…pelawaan kami ketika mengajaknya menyertai majlis di surau kami ditolaknya dengan perlahan dan berhemah… kalau dah pergi surau,mestilah untuk melakukan perkara yang baik… Alhamdulillah...syukur ada pemimpin macam beliau…
Semoga Malaysia juga seperti itu…ditadbir oleh pemimpin yang berjiwa rakyat, bersederhana, mendekatkan diri dengan agama seterusnya dapat menjamin persefahaman dan keamanan negara..
Insha Allah…

No comments:

Post a Comment